Koncepcja pracy
DZIECKO JEST CHODZĄCYM,
WYJĄTKOWYM, JEDYNYM,
NIEZASTĄPIONYM CUDEM
Phil Bosmans
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
MISJA PRZEDSZKOLA
Z nami spędzać czas chcą wszystkie dzieci
WIZJA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby
- Atmosfera przedszkola sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec "inności"
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości
- Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych
- Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola
- Placówka zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola
- W swoich działaniach przedszkole uwzględnia potrzeby środowiska lokalnego,z którym współpracuje.
- Przedszkole promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku
- Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy
NASZE PRZEDSZKOLE
Przedszkole Nr 6 w Gdyni usytuowane jest w dzielnicy Gdynia Karwiny przy ulicy Chwaszczynskiej 28. Mieści się w wolno stojącym budynku. W przedszkolu znajduje się pięć przestronnych sal położonych na dwóch poziomach, które stwarzają warunki do zabawy i wypoczynku dzieci. Wokół terenu przedszkola znajdują się wieloletnie okazy drzew, krzewy oraz rabaty z kwiatami tworzące specyficzny klimat, oraz ogród warzywny. Budynek przedszkola i przylegający do niego okazały ogród znajdują się na terenie ogrodzonym. Ogród przedszkolny jest wyposażony w sprzęt do zabaw i zajęć ruchowych. Placówka czynna jest w godzinach 7.00-17.00. Pod Do przedszkola uczęszcza 102 dzieci. W przedszkolu funkcjonują 4 grupy wiekowe:
- grupa I - Dzwoneczki - 3 -latki
- grupa II - Stokrotki - 4/5 latki
- grupa III - Bratki - 5/6 latki
- grupa IV - Niezapomonajki - 6 latki
Przedszkole Nr 6 zatrudnia 20 pracowników: 10 nauczycielek, 9 obsługi. Kadra pedagogiczna zatrudniona w placówce posiada wysokie kwalifikacje merytoryczne i pedagogiczne oraz specjalistyczne: logopeda, specjalista w zakresie terapii pedagogicznej. Kadra tworzy życzliwą i ciepłą atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali proces wspomagania i edukację dzieci. Nauczyciele motywowani są przez dyrektora do pracy na wysokim poziomie.
BAZA PRZEDSZKOLA
Placówka posiada:
- 4 sale wyposażone w atestowane nowoczesne meble dostosowane do wzrostu dzieci, salę do zabaw ruchowych, hol - szatnię
- Atrakcyjne zabawki i pomoce dydaktyczne sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi dziecka, pozwalają na realizację przyjętych programów
- Ogród przedszkolny bogaty w różnorodne krzewy i drzewa, wyposażony w sprzęt sportowo-rekreacyjny do ćwiczeń i zabaw sprzyja zabawom na świeżym powietrzu a także prowadzeniu obserwacji przyrodniczych
- Zaplecze kuchenne, sanitarne i administracyjne
PROGRAMY REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli , oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017r.
- Program wychowania przedszkolnego "Kocham przedszkole" Mirosławy Pleskot i Agnieszki Staniszewskiej – Mieszek
- Program Edukacji Fundamentalnej Katarzyny Lotkowskiej i Colina Rose
METODY STOSOWANE W PRZEDSZKOLU
Stosowane formy i metody pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych. Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego: podające, praktyczne, aktywizujące i problemowe.
Codzienną pracę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
- Pedagogikę zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA - zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji
- Metodę Ruchu Rozwijającego wg W. Sherborne - zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, nawiązywanie kontaktu z innymi za pomocą dotyku
- Metody aktywności ruchowej: Orffa i Labana, Kniessów - gimnastyka twórcza i gimnastyka rytmiczna
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz - metoda przygotowująca do nauki czytania i pisania
- Metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej - zabawy matematyczne mające na celu zapewnienie dziecku sukcesów w nauce matematyki
- Kinezjologię edukacyjna Dennisona - program ćwiczeń ruchowych, graficznych, relaksacyjnych aktywizujących proces uczenia się
- System edukacji przez ruch D. Dziamskiej - system form i metod kształcenia oraz terapii, który wykorzystuje naturalny, spontaniczny ruch organizmu
- Techniki parateatralne Drama, Pantomima - stymulujące postawy i myślenie twórcze
- Element metody E.J. Delcroze - rytmika - ekspresja twórcza
- Elementy metody Batti Straussa - aktywne słuchanie muzyki
- Metodę Burzy mózgów - aktywizująca, pobudzająca do aktywnego myślenia i działania
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole Nr 6 ma własne tradycje, co podkreśla jego specyfikę i odrębność. Przedszkole ma swoje logo, kalendarz imprez i uroczystości przedszkolnych:
- Dzień Przedszkolaka
- Mikołajki
- Jasełka
- Dzień Babci i Dziadka
- Bal karnawałowy
- Dzień Wiosny
- Spotkanie z 6
- Dzień Dziecka
- Pożegnanie starszaków
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent Przedszkola Nr 6 jest (na):
NAUCZYCIELE W NASZYM PRZEDSZKOLU
- Stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola
- Doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniami z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy
- Są kreatywni, aktywni i twórczy
- Wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój
- Wspierając dziecko ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi, wspomagają rodziców w ramach organizowanej i udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
- Aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki
- Efektywnie i aktywnie współpracują ze środowiskiem rodzinnym dziecka, z innymi nauczycielami, instytucjami wspomagającymi pracę z dzieckiem, rozwój zawodowy nauczyciela oraz jakościowy rozwój placówki.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Przedszkole systematycznie współpracuje z rodzicami. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji.
Rodzice w naszym przedszkolu:
- Otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka,
- Współpracują z nauczycielami,
- Otrzymują pomoc specjalistów
- Wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola
- Aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola
- Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności wychowawczo - dydaktycznej i zarządzaniu placówką
Stosowane formy współpracy i wspierania rodziców w wychowaniu:
- Zebrania ogólne i grupowe
- Konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem i nauczycielkami
- Prowadzenie kącika dla rodziców, m. in. Informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego
- Zajęcia warsztatowe, prelekcje i konsultacje z udziałem specjalistów
- Udział w uroczystościach przedszkolnych
- Włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, konkursów
- Udzielanie przez rodziców informacji o pracy przedszkola, wyrażanie opinii
- Angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola i grup
- Mama i tata w przedszkolu - rodzicielskie prezentacje zawodów, pasji, zainteresowań w grupie dziecka
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
Przedszkole jako instytucja wychowawczo-dydaktyczna współpracuje ze środowiskiem lokalnym w celu promocji i uatrakcyjnienia podejmowanych działań wychowawczo-edukacyjnych. Włącza się w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych, w akcjach ekologicznych na rzecz ochrony środowiska. Do stałych tradycji należą: zbiórka "miśków-pluszaków" do karetek pogotowia ratunkowego, karmy dla zwierząt "Ciapkowa". Ponadto placówka prowadzi stałą współpracę z instytucjami użyteczności publicznej: Biblioteką Miejską, Strażą Pożarną, Policją, Wyższą Szkołą nauk Stosowanych w Gdyni, Uniwersytetem Gdańskim, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Przedszkolem Nr 44, Nr 5, Nr 50, Szkołą Podstawową Nr 46, Nr 42, Nr 20, Nr 45, instytucjami i organizacjami wspierającymi edukację ekologiczną. Systematycznie badane są losy absolwentów naszego przedszkola.
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
Działania promocyjne obejmują:
- Prowadzenie kroniki przedszkola
- Organizacja uroczystości przedszkolnych i imprez międzyprzedszkolnych
- Prowadzenie strony internetowej placówki
- Dbałość o estetykę otoczenia, wewnątrz i na zewnątrz budynku
- Upowszechnienie informacji o przedszkolu
- Udział w konkursach gminnych, ogólnokrajowych
- Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola
- Dbanie o dobre imię placówki
CELE I ZADANIA NASZEGO PRZEDSZKOLA
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z Ustawy o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych a w szczególności podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o program wybrany z zestawu programów proponowanych przez MENiS "Zanim będę uczniem" oraz programy własne.
- Cele przedszkola:
- Wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju każdego dziecka zgodnie z jego środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym
- Sprawowanie opieki, wychowanie i kształcenie odpowiednio do potrzeb dziecka w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa
- Wspieranie działań wychowawczych rodziny
- Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole
- Zadania przedszkola:
- Przestrzeganie uniwersalnych wartości etycznych: miłości, dobra, prawdy, piękna i przyjaźni,
- Stworzenie dzieciom warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie
- Zapewnienie dzieciom warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego zachowania,
- Wspieranie działań twórczych dziecka w różnych dziedzinach aktywności
- Wprowadzenie dzieci w świat sztuki i rozwijanie umiejętności prezentowania obserwowanej rzeczywistości , poprzez różne formy ekspresji artystycznej
- Uczenie dziecka komunikowania się z otoczeniem, odnajdowania swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie przedszkolnej
- Umożliwienie dziecku poznanie siebie i świata
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej
- Współpraca z rodzicami
- Budowanie spójnego systemu wychowania
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym
- Rozbudzanie poczucia przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej, społeczności przedszkolnej, środowiska lokalnego, regionu, kraju oraz kształtowanie osobowości patriotycznej
- Projektowanie sytuacji edukacyjnych rozbudzających motywację i działania dzieci, rodziców, oraz środowiska lokalnego do życia zgodnego z zasadami ekologii.
PRIORYTETY ROZWOJU
Rok 2022/2023 Czytelnictwo
Zadanie – Rozwijanie zainteresowań czytelniczych
Wskaźniki - umiejętności dzieci
- Uczestniczą w różnych formach aktywności słownej, poprawnie się wypowiadają
- Wykazują zainteresowanie książką
- Uczestniczą w działaniach podejmowanych wspólnie z Biblioteką na Karwinach